Leefstijl versus 'dieet'? - Nutricura
477
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-477,page-child,parent-pageid-115,bridge-core-3.0.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1400,qode-theme-ver-30.0.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.0,vc_responsive

Leefstijl versus ‘dieet’ ?

Wanneer mensen bij mij op consultatie komen krijg ik nog al te vaak de indruk dat ze dit ‘dieet’ zien als iets tijdelijks om snel wat kilo’s kwijt te geraken. Velen onder hen hebben reeds verschillende diëten gevolgd, denk maar aan Weight Watchers, Tim Torfs, een proteïnedieet, het 5:2 dieet, … Doorgaans allemaal succesvolle formules waarbij de meeste patiënten na enkele maanden inderdaad heel wat gewicht verloren zijn. Maar wat als je hen spreekt 1 jaar later? 90% van hen zal ondertussen terug op hun startgewicht zitten of zelfs nog enkele kilo’s erbij.

De manier waarop de meesten onder jullie kijken naar begeleiding bij de diëtist moet dus anders. Mijn doel is om mensen bewust te gaan maken van hun keuzes, niet om hen kortdurend op een streng dieet te zetten. En ja, de eerste maanden kan zo’n aanpassing van het huidige voedingspatroon misschien wat ‘strikter’ aanvoelen, maar doorgaans hebben mensen niet het gevoel op ‘dieet’ te zijn. Dat mag ook niet de bedoeling zijn, want dan zou het op lange termijn toch niet houdbaar zijn. De bedoeling is dus om nieuwe gewoontes te gaan creëren die je levenslang gaat kunnen blijven toepassen!

Ook gedragsverandering is daarbij een belangrijk aspect. Een diëtist kan jullie wel praktische adviezen geven om gezonder te gaan leven, maar als jouw gedrag niet volgt, dan heeft dit vaak weinig effect. Soms kan het dus ook nodig zijn om dieper te gaan focussen op het gedrag en het aspect voedingsadvies even aan de kant te schuiven. Wat maakt dat jij grijpt naar die suikerwafel? Puur uit gewoonte of omdat je een slechte, stressvolle dag had? Soms zullen er in de consultaties daarom ook wat gedragsveranderende en motiverende gesprekstechnieken of oefeningen aan bod komen. Dit om jezelf meer inzicht te geven vanwaar jouw gedrag nu juist komt. Ook kan er af en toe wat huiswerk en oefeningen worden meegegeven aan de patiënt. Oefeningen die op het eerste zicht nogal ‘zweverig’ lijken, maar vaak wel nuttig kunnen zijn om jezelf, en de manier waarop jij in het leven staat, beter te leren kennen.

Interessante boeken die ik jullie nu al kan aanraden zijn ‘De Klik’ van Servaas Bingé en ‘Help, ik kan het niet laten!’ van Trees Peersman en Sandra Bekkari.