Basis gezonde voeding - Nutricura
150
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-150,page-child,parent-pageid-115,bridge-core-3.0.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1400,qode-theme-ver-28.6,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive

Basis gezonde voeding

Gezonde voeding, wat is dat nu eigenlijk? En hoe begin ik eraan? Volgens de omgekeerde voedingsdriehoek ziet de basis voor een gezond eetpatroon eruit zoals op de afbeelding rechts. Voor meer informatie omtrent deze voedingsdriehoek kan je een kijkje nemen op hun website

Mijn kritische blik op de omgekeerde voedingsdriehoek:

In 2017 werd de nogal verouderde voedingsdriehoek herzien en werd de omgekeerde voedingsdriehoek gepubliceerd. De grootste verschillen met de vorige voedingsdriehoek zijn de basis die voortaan bestaat uit groenten en fruit. Verder wordt er aangeraden om meer plantaardige voedingsmiddelen en minder dierlijke te eten. Dit zijn zeker twee positieve herformuleringen die bijdragen aan het optimaliseren van onze gezondheid, maar sommige zaken zijn dan weer minder vooruitstrevend. Het aanzienlijke aandeel van koolhydraten in onze voeding blijft één van die knelpunten en dit is iets wat de omgekeerde voedingsdriehoek vooralsnog niet van plan is om bij te sturen. In de groene zone ‘meer’ zie je bijgevolg (volkoren) brood, pasta, rijst en aardappelen staan. Hiermee streeft de omgekeerde voedingsdriehoek dus naar een grotere inname van deze voedingsmiddelen, terwijl dit voor de meeste mensen – en al zeker diegenen met overgewicht of bepaalde metabole aandoeningen – net minder moet zijn. Vermits deze voedingsmiddelen zo praktisch en zo ingeburgerd zijn in onze maatschappij, lijkt het voor velen onhaalbaar of onrealistisch om deze te verminderen in de dagdagelijkse voeding. Laten we samen opzoek gaan naar geschiktere alternatieven die gezond, haalbaar en vooral lekker zijn!